Přemýšlíte o tom, že si založíte vlastní e-shop? Nebo jste se už rozhodli a teď hledáte řešení, které by se pro vaše podnikání hodilo nejvíce?
Pojďme se společně podívat na to, jaké možnosti v zakládání e-shopu existují a jaké řešení by pro vás bylo nejvhodnější.
V oblasti online podnikání a provozování e-shopů se můžeme setkat se 3 základními způsoby.
Jsou to:
- e-shop na míru (individuální řešení e-shopu)
- open source (zdrojový kód je volně šiřitelný zdarma)
- krabicové řešení (pronájem e-shopu)
1. E-shop na míru
Jedna z možností, jak začít, je individuální řešení – e-shop na míru. Tento systém umí přesně ty funkce, které potřebujete. Naopak neobsahuje funkce, které byste nevyužili a jsou pro vás zbytečné. E-shop na míru je stvořený pro vaše podnikání, podle toho, co zadáte dodavateli řešení.
Pozor na nevýhody
Velkou nevýhodou e-shopu na míru bývá jeho vysoká pořizovací cena. Kvalitní individuální řešení e-shopu od profesionální společnosti vás může vyjít na stovky tisíc korun (i miliony, v závislosti na rozsahu zadání).
„Dle mých zkušeností se částka na realizaci běžného e-shopu na míru pohybuje v rozsahu 500 tis – 2 miliony korun. Spustitelné minimum bývá hotové za 5 – 12 měsíců. Zde hodně záleží na samotném zadání a dodaném návrhu. Ten může zabrat i několik měsíců (pokud se e-shop navrhuje např. na základě uživatelského výzkumu).“
Lukáš Dubina, UX designer
U e-shopu na míru zaplatíte startovací poplatek a dále se zpravidla započítávají pravidelné poplatky na údržbu, provoz a aktualizace. Tento způsob si proto začínající podnikatelé těžko mohou dovolit a ani to nebývá vhodná varianta. Velmi často se stává, že narazíte na nespolehlivého dodavatele a místo kvalitního e-shopu dostanete nefunkční web, případně se budete muset potýkat s problémy při realizaci a následném provozování.
Typické problémy:
- špatné zadání e-shopu
- chybí stanovení podmínek spolupráce
- nesplnění termínů či zadání
- překročení rozpočtu
- nekonečné úpravy a dodělávky, které prodlužují finální spuštění vašeho e-shopu
- developer odmítá modernizovat a zlepšovat jádro e-shopu
Je vhodné, když mezitím běží stávající e-shop (ten, který např. redesignujete), aby vám generoval finanční zdroje do vývoje nového e-shopu na míru. Proto se tato možnost doporučuje spíše e-shopům, které jsou již zaběhlé, ale už jim nestačí současné řešení a potřebují více funkcí – přerostli stávající technické řešení a nemohou se dále rozvíjet. Případná prodleva v termínech nemá tak negativní dopad, protože mohou využívat stávajícího řešení a dále provozovat své podnikání.
Klíčové pro e-shop na míru je volba dodavatele
Když vyberete správně, můžete navázat dlouhodobé partnerství. V začátcích podnikání je vhodné zejména pro ty e-shopy, které prodávají netradiční zboží, které je třeba různě konfigurovat pomocí parametrů nebo potřebují využívat pokročilejší funkce, např:
- marketingové nástroje na míru (věrnostní program, personalizace…)
- jazykové mutace (expanze do zahraničí)
- API nebo plnohodnotné napojení na software třetích stran (např. Helios, Pohoda…)
Zpravidla se toto řeší předimplementační analýzou, která může zabrat i několik týdnů či měsíců. Dodavatel by měl znát váš byznys a ideálně porozumět potřebám vašich zákazníků. Pokud vám někdo nacení e-shop „od stolu“, měl by to být jasný indikátor nevhodného dodavatele.
Jak bude vypadat výsledek vašeho e-shopu na míru ovlivňují zpravidla tyto 3 položky, které se vzájemně ovlivňují a musí se definovat dopředu:
„Vybrat vhodného dodavatele pro e-shop na míru je náročné rozhodnutí, které může ovlivnit celé vaše podnikání. Nepodceňujte tento krok a investujte do něj. Poraďte se s někým, kdo má s dodavateli praktické zkušenosti, doporučí vám vhodné řešení a bude dohlížet na celou realizaci (technický dozor). V ČR je dohromady cca 200 dodavatelů. Těch skvělých jsou jednotky, bohužel běžný e-shopař nemá moc šancí, jak to poznat.“ — Lukáš Dubina, UX designer
Jednoduché otázky, zda potřebujete e-shop na míru:
- roční tržby jsou v desítkách milionů korun
- denně musím vyřídit stovky objednávek
- potřebuji nové funkce (personalizace, konfigurátory…) které nikdo nenabízí
- chci si ušetřit čas strávený administrativou, automatizovat práci a procesy
2. Open source řešení
Open source řešení je volně šiřitelný e-shop, který je „zadarmo“. Jádro e-shopu vyvíjí tým vývojářů (99,9 % zahraničních), kteří poskytují celé řešení zdarma ke stažení. Toto bývá hlavním důvodem jeho volby.
Stáhnete si kompletní zdrojové kódy e-shopového řešení, nainstalujete, za pár dolarů zakoupíte grafickou šablonu (nebo použijete volně dostupné šablony) a můžete poměrně rychle začít prodávat.
Open Source řešení se dá dokonce upravovat na míru nebo umožňuje zakoupit a doinstalovat již hotové doplňky, které rozšíří funkčnost dle potřeby. Spuštění e-shopu je tedy mnohem rychlejší a levnější než u e-shopu na míru.
Jak drahé je zdarma?
Toto na první pohled ideální řešení má ale bohužel i své nevýhody:
- Zdrojový kód Open Source je otevřený a každý ho může libovolně upravit, což bývá častým lákadlem různých spamových útoků hackerů, kteří vyvíjí speciální doplňky právě pro tento účel.
- Technické řešení bývá velmi komplexní a robustní, obsahuje spoustu funkcí, které nevyužijete, což zpomaluje celý e-shop.
- Pro provoz e-shopu na Open Source řešení budete potřebovat vlastní zabezpečený webhosting, na kterém poběží.
- Většina Open Source e‑shopových řešení pochází ze zahraničí a nejsou úplně přizpůsobena pro český trh a naše nákupní zvyklosti. V některých modulech můžete narazit na absenci českého jazyka a nesrozumitelnou technickou dokumentaci.
- Systém vám v základním nastavení zřejmě nebude vyhovovat – bude třeba upravit konfiguraci, najít vhodná rozšíření (napojení na platební bránu, sklad, fakturační program…) nebo zvýšit výkon (některá řešení velmi zatěžují webhosting).
„Největší problém Open Source řešení vidím v udržitelnosti. Jádro e-shopu vyžaduje aktualizace, které však mohou úplně rozhodit vlastní úpravy na míru, do kterých jste už investovali čas a peníze. Také se stává, že jediný programátor, který e-shop spravuje omezí či ukončí spolupráci (nám se třeba na jednom projektu zamiloval a odjel na půl roku do Asie) a můžete začít od začátku.“ — Lukáš Dubina, UX designer
Krabicové řešení e-shopu
Pokud s online podnikáním teprve začínáte, zajímavou možností pro vás bude si e‑shop pronajmout. Tomu se říká krabicové řešení. Hlavní výhody pronájmu jsou bezpečnost, spolehlivost služby a cena.
Stačí si vybrat dodavatele e-shopu, stylový design, doménové jméno vašeho podnikání, naplnit obchod produkty, vyladit obsah a můžete začít prodávat. Prostě si e-shop sami naklikáte a nastavíte dle potřeby.
Krabicové řešení umí např.:
- snadné napojení na účetní a fakturační systémy
- podporuje všechny nejpoužívanější metody dopravy a platby na trhu
- poskytuje odladěné šablony, které se dají graficky upravit
- funkce i vzhled e-shopu přizpůsobené lokálnímu trhu
- nabízí pomoc a technickou podporu zdarma
- e-shop nikdy nezestárne díky pravidelným aktualizacím
- a další…
„Najali jsme si agenturu, která nám za velkých nákladů postavila e-shop na míru, který ale vůbec nefungoval. Obrátil jsem se tedy na odborníky a bylo mi doporučeno zrušit stávající e-shop a vytvořit nový. Byl to sice šok, ale i tak jsem tříletou práci hodil za hlavu a šel do stavby nového e-shopu na krabicovém řešení, který nyní funguje skvěle.“
Dimitrij Šimáček, MIŠ s.r.o.
Na co si dát pozor
Při vybírání dodavatele řešení hledejte takového partnera, který má vybudovanou stabilní pozici na trhu, dostatek zkušeností i klientů, zajímá se o vývoj a trendy a neustále své řešení zlepšuje. V měsíčním pronájmu by měly být zahrnuty pravidelné aktualizace systému, webhosting a technická podpora.
„Výhoda krabicového řešení je, že obsahuje všechny nástroje a funkce, které jsou pro provoz e-shopu na českém trhu třeba. Tím ušetříte spoustu času, peněz a energie. Za pár korun dostanete lepší výsledek, než mnohdy u e-shopu na míru. Nevýhodou bývá menší možnost individuálních úprav. Nezoufejte! Často se dá krabicové řešení „ohnout na míru“ a napojit na pokročilé funkce třetích stran. Díky tomu můžete požadavek e-shopu na míru posunout i o několik let nebo ho úplně eliminovat.“ — Lukáš Dubina, UX designer
Jaké řešení zvolit?
Záleží na tom, jaký máte rozpočet a kolik plánujete do tvorby e-shopu investovat. Na začátku je určitě důležité si stanovit cíl a vizi vašeho podnikání. Zamyslete se nad tím:
- jaké zboží budete prodávat a jaká má specifika
- komu budete zboží prodávat a jaká je vaše konkurence
- zamyslete se nad tím, kde chcete být se svým e-shopem za 5 let
Ušetřit můžete využitím možnosti open source. V tomhle případě ale platí, že tato varianta není vhodná pro začátečníky, protože se budete muset spoléhat na programátora, který vám e-shop upraví dle vašich potřeb.
Pro zřízení krabicového řešení a pronájem e-shopu naopak nepotřebujete statisíce na účtu ani žádné technické znalosti. Stačí dobrý nápad a chuť podnikat. Začít můžete okamžitě.
Navíc se kdykoliv můžete obrátit na technickou podporu, pokud si s čímkoliv nebudete vědět rady. Pokud časem narazíte na hranici jeho možností, můžete přejít na e-shop na míru nebo se pokusit e-shop „ohnout“. Budete na to mít již dostatek zkušeností i peněz.